Ultimate holiday in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Roy Hendriks - WaarBenJij.nu Ultimate holiday in Thailand - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Roy Hendriks - WaarBenJij.nu

Ultimate holiday in Thailand

Blijf op de hoogte en volg Roy

01 Mei 2015 | Thailand, Bangkok

Het is alweer veel te lang geleden en ik heb mn blog een beetje verwaarloosd de afgelopen tijd, maar hierbij dan toch nog mijn verslag van mijn tijd in Thailand.

Na mijn werkervaring in Mildura ben ik vertrokken naar het immer mooie Thailand, wat een beetje als mijn tweede thuis voelt, nu ik er voor de vierde keer ben geweest. Deze keer in een andere periode dan ik anders altijd ben geweest. En het mooiste was nog wel dat Bart, een van mijn beste vrienden, mij op kwam zoeken vanuit Nederland!

Maar voordat ik Thailand aan zou komen, had ik eerst nog een flinke tijd te overbruggen in Kuala Lumpur, Maleisië. Ik kwam om 8 uur in de ochtend aan en mijn vlucht naar Bangkok vertrok om 18.00. Gelukkig had ik goed geslapen in het vliegtuig, dus ik kon op onderzoek uit! Al snel leerde ik dat er een hop-on, hop-off bus was, wat betekent dat je de hele dag gebruik kunt maken van deze bus die bij de 25 mooiste, toeristische plekken in Kuala Lumpur stopt. Heel fijn, want zo kun je zelf bepalen hoe lang je bij een bepaalde attractie blijft. Zo heb ik de hoogste vlaggenstok ter wereld gezien en ben naar een van de hoogste torens in Kuala Lumpur geweest, voor een ontzettend mooi uitzicht. Daarnaast heb ik nog een mooie wandeling gemaakt door het centrum van de stad om wat cultuur te snuiven. Het viel me op dat de Maleisische taal veel op een combinatie tussen Nederlands en Engels leek, waar de ‘x’ als ‘ks’ wordt geschreven en de ‘c’ als een ‘k’.

Op 30 maart kwam ik in de avond aan in Bangkok. Ik stapte het vliegtuig uit en het was weer als vanouds. De smog, de geur en de mensen, veel mensen knappen er op af, maar voor mij geeft het een gevoel van nostalgie. Ik had een hostel geboekt, maar na 6 maanden elke avond je slaapkamer delen met andere mensen had ik toch wel wat behoefte aan wat privacy en besloot ik in een hotel te overnachten. Het was tenslotte maar 2 nachten, want daarna zou ik naar Koh Phangan gaan. De volgende dag had ik meteen met Anoochtra en May afgesproken, twee Thaise vriendinnen van mij. Het was zo goed om hen weer te zien, ze waren allebei geen spat veranderd. In tegenstelling tot mij, want Anoochtra moest toch wel even drie keer kijken voordat ze mij herkende, met mijn baard en petje op. Na heerlijk te hebben gegeten en weer een hoop bijgekletst waren, namen we afscheid en spraken af om elkaar over twee weken weer te gaan zien.

Mijn baard was ondertussen drie maanden oud en flink toe aan een opknapbeurt. De volgende dag ben ik dan ook naar een barber geweest, die een half uur aan mijn baard heeft geknutseld, zodat het er weer goed uitzag. Die avond op moest ik op tijd naar het busstation, want je kunt geen tickets reserveren voor de bus. Het is dus een kwestie van op tijd aankomen en hopen dat er nog plek is in de bus. Gelukkig was dat het geval, maar dat betekende wel dat ik twee uur lang moest wachten, waar ik best wel tegenop keek. Maar zoals (vrijwel) altijd gebeurd, je komt vanzelf mensen tegen die in hetzelfde schuitje zitten en al snel zat ik met een groepje van 5 man bier en whisky cola te drinken en spelletjes te spelen.

In de ochtend kwamen we aan op Koh Phangan en het vakantie gevoel kwam nu echt naar boven! Als je palmbomen en mooie stranden ziet en lekker uit een kokosnoot aan het drinken bent, dan weet je dat je vakantie hebt. Na het inchecken en een dutje heb ik gelijk een scooter gehuurd om het eiland een beetje te verkennen. Ik ben naar de plek gegaan waar de volgende dag de full moon party gehouden zou worden. En wat een weg was dat zeg! Je kon nog geen 30 meter voor je uit kijken, want er zat of een bocht, of een heuvel in de weg. Op de terugweg probeerde ik een waterval te vinden, maar in Thailand was het net het einde van de droge periode en de waterval was er dus niet. Ik was midden in de rimboe beland en probeerde mijn weg terug te vinden, maar plotseling zag ik een bordje met “viewpoint” erop. Mijn trip was dus toch niet voor niets geweest, man, wat een mooi uitzicht! De ervaring werd compleet door de veranda’s die ze daarboven hadden gemaakt, met matjes en kussens zodat je lekker kon relaxen met je drankje onder het genot van Bob Marley muziek. Als klap op de vuurpijl, zag ik na een half uurtje onweer ontstaan boven het eiland wat naast het onze lag!
’s Avonds was de pre-party voor de full moon party, niet op het strand, maar in de jungle. Eerst heb ik wat in zitten drinken met andere backpackers bij het hostel en gelijk nieuwe vrienden gemaakt. Uiteindelijk zijn we met een grote groep van ongeveer vijftien man naar de jungle party gegaan en het was geweldig! Thaise mensen hebben mijn armen geverfd en het zag er geweldig uit! Helaas raakte ik na een uurtje iedereen kwijt en heb sporadisch wat vrienden terug gevonden, maar ik heb een goeie tijd gehad. Ik ben zelfs nog een Duitse vriend van me tegengekomen die ik voor het laatst 5 maanden geleden in Cairns heb gezien!

De volgende dag ben ik met de scooter naar de andere kant van het eiland gereden. Hoewel ik nog erg naar alcohol rook, was ik best wakker en nuchter (denk ik). Het was een mooie trip van ongeveer 45 minuten waarbij ik de mooie natuur van dit eiland kon zien. De snelweg liep over de bergen, dus vaak had ik een mooi uitzicht. Eenmaal in de baai heb ik lekker op het strand gelegen met een (non alcoholische) cocktail in mijn hand. En toen weer terug om me klaar te maken voor de full moon party. Na me omgekleed te hebben, met mijn fluorescerend, gele hemd, eerst een goeie bodem leggen bij de overburen, waar ze ontzettend lekkere hamburgers hebben. En laten we nou net een restaurant hebben uitgekozen waar ze gratis verf hadden voor de klanten! Dus na het eten zijn we allemaal creatief aan de gang gegaan met de verf, om vervolgens geheel voorbereid naar de full moon party te gaan. En daar kan ik wel een heel verhaal over gaan schrijven, maar eigenlijk was het totaal niet wat ik ervan verwacht had. De verf had totaal geen zin, want er waren geen blacklights. Na vijf minuten waren we tien van de twintig mensen kwijt, na twintig minuten nog vijf mensen en na een uurtje was ik alleen nog maar over met Hans. Het strand was immens groot, het duurde wel 20 minuten om van de ene naar de andere kant te lopen en al gauw verloren we de hoop om ook maar iemand terug te vinden. Wat we wel vonden, was een brandende hoepel, waar je doorheen kon springen. Het zag er ontzettend gaaf uit en een aantal mensen waren te zat om dit goed te doen, dus dat was ontzettend grappig. Zo stoer als ik ben (of zo zat), moest ik natuurlijk bewijzen dat ik dit wél goed kon! Dat was het eigenlijk wel een beetje. Ik heb me laten vertellen dat ik vanaf een uur of 3 ergens heb liggen slapen en ik weet nog dat we met zonsopgang terug naar het hostel gingen. Het was leuk, maar niet iets wat ik per sé nog een keer hoef te doen. De dag erna bestond vooral uit slapen. En ik was niet de enige met dat idee, toen ik in de middag ergens mijn bed uitkwam, was het verdacht rustig op straat en degene die wel in het daglicht durfde te treden, zagen eruit als zombies.

Twee dagen daarna zat ik op het eiland Koh Tao. Een heel stuk kleiner dan Koh Phangan, maar nog mooier! Ik was aan het wachten op Bart, die deze ochtend aan zou komen. Hij had net 12 uur op het busstation in Bangkok zitten wachten en ik wilde hem met open armen ontvangen. Hoe kun je dat nou beter doen dan met een kokosnoot? De glimlach kreeg ik niet van mijn gezicht af. Het was zo goed om Bart weer te zien. Nu ik hieraan terug denk, kan ik niet wachten tot ik mijn vrienden en familie weer zie. Na Bart ingecheckt te hebben, hebben we scooters gehuurd en zijn we naar verschillende mooie plekken op het eiland geweest. Het was als vanouds goed en het was fijn om iemand te hebben die je al jaren kent.

De dag erna zouden we in de ochtend gaan duiken, maar we werden allebei te laat wakker. Dus ook vandaag zijn we op de scooter gestapt en naar een aantal viewpoints gereden. In de avond gingen we onze eerste duik maken, een nachtduik. Tegen zonsondergang voeren we de zee op en toen de zon bijna onder was, gingen we onder water, zodat we het verschil tussen dag en nacht onderwater konden zien. In tegenstelling tot de Great Barrier Reef, waren hier ontzettend veel zeeëgels, dus uitkijken! Het was een mooie duik met waarbij we veel verschillende soorten vissen hebben gezien, zoals de kogelvis, papegaaivis, vlindervis en zelfs een rog.

De twee dagen erna stonden vooral in het teken van duiken. We hebben gedoken bij een wrak, een kunstmatige speeltuin, waar we auto’s, fitness attributen en tunnels konden zien, en een duikspot waar rotsen waren die tot 40 meter diep reikten. Deze was mijn favoriet. We gingen hier tot 27 meter diep en het onderwaterleven was geweldig. We zagen twee scholen barracuda’s in tegengestelde richting zwemmen, waardoor het op een tornado van vissen leek. In de avond zochten we de beste restaurantjes van het eiland op, waarbij we ultiem uitzicht hadden op de zonsondergang. Het is bekend dat als je hebt gedoken dat alcohol een stuk sneller aanslaat en dat hebben we geweten! De derde dag zijn we na twee ochtend duiken in de middag gaan snorkellen in Shark Bay, want tijdens het duiken hadden we nog geen haai gezien. Op advies van onze duikinstructeur zijn zwommen we 20 minuten naar een boei toe, maar geen haai te zien op onze weg. Net toen we de boei voorbij waren, had Bart er één in het oog. Een glorieus moment. Deze haaien waren iets langer dan één meter en dus niet gevaarlijk, maar het was mooi om deze haai een weg tussen alle andere vissen te zien banen alsof hij de koning onderwater was. Het duurde erg lang voordat we nog een andere haai hadden gevonden, dus we besloten terug te gaan. Maar op de terugweg kwamen we nog twee haaien tegen!

De volgende dag was vroeg opstaan, want we moesten om 7 uur al de boot naar Koh Samui hebben, zodat we daar op het vliegveld konden stappen om naar Pattaya te gaan. Ik heb nog nooit zo´n luxe vlucht meegemaakt. Gratis eten op het vliegveld en eten in het vliegtuig terwijl het maar een uurtje vliegen was. Eenmaal in Pattaya bleek dat ons hotel 22 kilometer uit de stad was, terwijl we dachten dat het in het centrum lag. Dus we moesten op zoek naar een ander hotel. Na 2 uur zoeken hadden we iets gevonden wat binnen onze prijs lag en een goede locatie had. Dezelfde avond gingen we iets doen waarvan ik dacht dat ik het nooit zou doen: we zijn naar een ladyboy show geweest. En het was FANTASTISCH! Veel van deze ladyboys hebben volgens mij wel twee uur voor de spiegel gestaan, maar het resultaat was goed. Het was af en toe moeilijk voor te stellen dat het mannen waren die op het podium stonden. Er werd geplaybackt en gedanst en het zag er naar uit dat dit het hoogtepunt van hun bestaan was. Het hoogtepunt van de avond was toen er een show was waarbij het leek alsof een man en een vrouw op het podium stonden voor een duet. Na enkele minuten kwamen we erachter dat dit één en dezelfde persoon was!

De eerste volle dag in Pattaya vulden we met mijn normale routine. Een scooter huren en de attracties afgaan. De sanctuary of truth, Big Buddha Hill en het uitzichtpunt over Pattaya. Meteen 10 minuten na het huren van de scooters werden we aangehouden. We hadden allebei geen geldig rijbewijs op zak, dus we kregen beiden een bekeuring, maar mochten weer doorrijden. Na de sanctuary of truth begon het te regenen en moesten we schuilen. Na een half uur besloten we de scooters te laten staan en met een taxi naar een illusie museum te gaan, omdat we iets moesten doen wat binnen was. Wat een goede beslissing was dat! Alle muren waren volgeschilderd met de mooiste 3D afbeeldingen, waar je zelf in kon gaan staan, zodat het echt leek! We hebben daar wel honderd foto’s geschoten. Die avond zijn we naar Walking Street geweest en hebben een fantastische avond gehad. We eindigden in Club Insomnia, waar we over iedereen heen konden kijken (Aziaten zijn niet zo lang). Goeie muziek en een fantastische lasershow.

De volgende dag gingen we alweer naar Bangkok. Met een grote kater kwamen we uit bed en toen we ontbijt gingen halen, zagen we taxi’s waarbij het maar 30 euro kostte om naar Bangkok te gaan. We konden de goedkope optie kiezen en met de trein gaan, maar dit leek ons een stuk comfortabeler. Eenmaal aangekomen in Bangkok bleek dat ik een ontzettend luxe hotel had geboekt! Deze dag zijn we onze kamer niet uit geweest, behalve voor avondeten. Ik heb Bart meegenomen voor Korean Barbecue, waarbij je vlees grillt op een piramide vormige grill. We hadden geen idee wat de meeste vlees en groenten waren, dus af en toe was het afkijken hoe de locals hun eten bereidden.

Op 13 April was de dag aangebroken waarom ik nog een keer terug wilde komen naar Thailand. Het was Thais nieuwjaar (Songkran)! Mijn vrienden hadden me allemaal aangeraden om een keer te komen tijdens Songkran en wat ben ik blij dat ik dat heb gedaan. De Thai vieren de komst van het regenseizoen en dat doen ze met een groot watergevecht! We hadden allebei supersoakers gekocht en zijn naar Siam gegaan, het centrum van Bangkok. Maar toen we eenmaal de deur uit kwamen, zagen we dat het al vol aan de gang was. We konden nog geen 50 meter lopen voordat we de eerste groep met feestgangers tegenkwamen, die ook allemaal supersoakers hadden. Daarna volgden ze zich op. We kwamen langs groep na groep. In het begin was het vervelend om steeds nat gespoten te worden, maar na een tijdje zaten we er vol in! Je hebt een water gevecht met een groepje mensen, daarna wenst iedereen elkaar gelukkig nieuwjaar en vul je je water aan bij deze groep, om daarna weer naar de volgende groep te gaan! Het was geweldig! Ik voelde me weer als een kind. En zeker omdat iedereen volop meedoet, dat maakt het onvergetelijk. Voor avondeten hadden we met Giliam en Anoochtra afgesproken, mijn vrienden van vier jaar geleden. We hebben eerst wat bijgekletst, maar daarna doken we weer vol in de aanval. We vonden een ontzettend goed plekje op een terras, waar we gratis water bij konden vullen. We bleven hier voor twee uur, dronken bier, bekogelde mensen met waterballonnen en onze supersoakers. Deze avond duurde tot in de late uurtjes, want we hadden de grootste lol.

Songkran duurt 3 dagen, maar door onze kater wilden we niet meteen het gevecht weer induiken. We zijn eerst rustig over het kanaal gaan varen, maar voordat we daar waren, moesten we alle uitbundige feestgangers ontwijken. Uiteindelijk hebben we er maar aan toe gegeven. Er was geen ontkomen aan om nat te worden. Die avond zijn we naar de toeristenbuurt geweest, waar schijnbaar de meeste mensen naartoe gaan om Songkran te vieren. En dat was niet gelogen. Het stond helemaal vol! Het duurde ons een kwartier om 5 meter vooruit te komen en dat duurde ons te lang, zeker omdat je geen ruimte had om andere mensen te schieten! Het duurde ons even om een goede plek te vinden om iedereen te schieten en op dat moment is het niet leuk om door iedereen bekogeld te worden. Zeker niet als je de hele tijd geen water hebt. De laatste dag van Songkran zijn we ’s avonds naar RCA geweest, waar een festival aan de gang was. Wederom was het ontzettend druk! Bart viel het op dat er geen nooduitgangen waren en security of EHBO waren ook nergens te bekennen. Maar het was ontzettend leuk. Mensen stonden uit hun dak te gaan op de muziek van de DJ, er werd gratis water bezorgd aan je tafel en aan de zijkanten stonden sexy dames iedereen nat te maken met kärcher-achtige geweren.

Één van mijn doelen in Thailand was om een Thaise kookcursus te doen. De Thaise keuken zit vol smaken en het leek me gaaf om zelf dit ook te kunnen maken. In het begin namen ze ons mee naar de lokale markt om alle groenten en vlees te kopen. Daarna op naar de keuken waar ze ons alles stap voor stap uitlegde. In vier uur tijd maakten we Mussaman Curry, Tom Yum Gung (Spicy, zure garnalen soep), gebakken rijst met kip en zoete plakrijst met mango. Na de cursus zaten onze buiken vol en we hadden een leuke ochtend gehad. Verder hadden we deze dag niet echt iets gepland, dus het werd onderhand wel eens tijd voor een massage. Toen ik hier studeerde, nam ik wekelijks een massage, maar ik was nu al drie weken in Thailand en was nog niet gemasseerd. En verder zijn we die avond naar mijn eerste Muay Thai (Thai boksen) wedstrijd geweest. We waren zo goed als de enige buitenlanders in de zaal. Het boksen begon met jochies van dertien jaar en elke nieuwe wedstrijd ging de leeftijd iets omhoog. Wedstrijd tien was de belangrijkste, waarbij de kampioen zijn titel verdedigde. Maar die wedstrijd was niet zo spectaculair, niets wat daarvoor niet was gebeurd. De wedstrijd daarna, waarbij de meeste Thai al de zaal hadden verlaten, want het was een Nieuw-Zeelander tegen een Duitser, zagen we de Duitser na 3 rondes tegen de grond aangaan en niet meer omhoog komen. Kijk, dat is waarvoor we gekomen zijn! Al met al viel het boksen me wat tegen, maar het grootste schouwspel speelde zich af op de tribunes: de Thai die met elkaar aan het wedden waren. Ze hadden allerlei gebaren voor verschillende bedragen (denken we). Ze gingen er volop in, waardoor ik dacht dat dit de bron van inkomsten was voor sommige Thai.

Er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Voor Bart was de tijd aangekomen om weer terug naar Nederland te gaan. Ik heb een fantastische tijd met hem gehad. Sinds ik in Bangkok heb gestudeerd, wilde ik dit al met mijn vrienden delen en dat heb ik nu kunnen doen. Op het vliegveld hebben we afscheid genomen en daar splitste letterlijk onze wegen. Ik ging nog wat dagen naar Koh Chang, een eiland in het oosten van Thailand en Bart ging naar huis.

Eenmaal aangekomen op Koh Chang, had ik nergens zin in. Het avontuurlijke gevoel was over. Ik miste iemand om mee te praten, maar had geen zin om de backpacker uit te hangen en nieuwe vrienden te maken. Deze dagen heb ik dus ook maar weinig met andere mensen gepraat. Lekker op het strand liggen met een cocktail en goeie muziek is ook niet verkeerd. Op een scooter heb ik het hele eiland verkend en wat mooie plekjes gezien. Maar toch begon ik me na een dag of vier te vervelen en besloot ik om terug te gaan naar Bangkok. Daar zitten mijn vrienden en ben ik bekend. De laatste dagen heb ik een boel van mijn Thaise vrienden weer gezien en ook wat oud-klasgenoten van de Universiteit. Waarna het ook voor mij tijd werd om te gaan. Niet naar huis, zoals acht maanden geleden nog de bedoeling was, maar terug naar Australië, eens kijken of ik een baan kan vinden met net zo’n leuke collega’s als in Mildura.

Voor mijzelf heb ik Thailand afgesloten. Ik heb alles gedaan wat ik nog in Thailand wilde doen. Zuid-Oost Azië heeft nog veel meer te bieden dan enkel Thailand en het staat zeker op mijn lijstje om nog naar Vietnam, Cambodja, Laos, Maleisië en Indonesië te gaan. Ik zeg niet dat ik nooit meer terug zal komen, maar het verkennen van andere culturen en landen staat de komende jaren hoger op mijn lijstje. Thailand, you’ve been great!

  • 16 Juli 2015 - 23:44

    Henk:

    Mooi verhaal, lijkt alweer een eeuwigheid geleden

  • 17 Juli 2015 - 00:02

    Mama:

    Vakantie, je hebt genoten maar dat wisten we al.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Bangkok

The Ozzie experience with a touch of Thailand

Recente Reisverslagen:

01 Mei 2015

Ultimate holiday in Thailand

06 April 2015

Stuck in Mildura

01 Maart 2015

Aan het werk?

13 December 2014

De oostkust

13 December 2014

De oostkust
Roy

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1231
Totaal aantal bezoekers 6428

Voorgaande reizen:

14 Oktober 2005 - 15 Mei 2018

Een taalreis met Activity International

05 Oktober 2014 - 04 Oktober 2015

The Ozzie experience with a touch of Thailand

Landen bezocht: